Sådan løber du et halvmarathon

Frederik Nielsen, 23 år gammel, læser til fysioterapeut og er ivrig motionist i fritiden

For 2 år siden løb jeg mit første halvmarathon, og sidste år gennemførte jeg så mit første (hel)marathon. Jeg klarede det ikke helt på den tid, jeg havde sat mig som mål, men det var ikke meget, og jeg er faktisk rigtigt godt tilfreds med mig selv. Jeg ved godt, at der er mange, der løbet maraton for tiden, men det er alligevel en helt speciel følelse, når du krydser målstregen og ved, at du har tilbagelagt 42 km til fods. Det kræver jo en enorm forberedelse og det er netop i denne fase, du faktisk selv afgør, om du kommer til at få succes eller ej. Udover at jeg lagde et stramt kost- og træningsprogram til mig selv, så valgte jeg også at anskaffe mig et par elektroniske sparringspartnere i form af en aktivetsmåler og en såkaldt smart-vægt fra firmaet, Withings, der laver sådan nogle sundhedsrelaterede gadget-agtige produkter. En ”smart-vægt” er en badevægt, der kan sige dig mere end bare din vægt, og som du som regel kan gemme data på, hvis nogen skulle være i tvivl.

Det rette udstyr er vigtigt

Jeg var så heldig at jeg fik en brugt aktivitetsmåler foræret, så den slap jeg for at betale penge for, men smart-vægten købte jeg gennem coolhealth.dk, som jeg før har købt bl.a. trådløse højtalere igennem og sådan noget. Den aktivitetsmåler, jeg brugte, hedder ”pulse 02” og er som sagt fra Withings. Den er super smart og nem at bruge, og den kan faktisk også monitorere og hjælpe med at forbedre din søvn(!), hvis du beholder den på om natten, men jeg brugte den nu primært til de daglige aktiviteter. På den måde kunne jeg med den lille aktivitetsmåler holde fint styr på, hvor mange kilometer, jeg løb, og hvor mange kalorier, jeg forbrændte og hvordan mit pulstal udviklede sig. Man kan sågar også få talværdier for sådan noget som iltindhold i blodet – en ikke uvæsentligt detalje for mange seriøse sportmænd. Når så dagens træning var overstået, var det smart-vægtens tur til at vise mig, hvad den kunne sige om min krop. Jeg troede egentligt bare, at det var noget med antal kilo, og så at man kunne gemme data lokalt i vægtens software, men den version, jeg brugte (som hedder WS-50) kunne også måle fedtprocent og pulstal (som stemte fint overens med de måler, jeg foretog med pulse 02’en). Tilmed kan den måle rummets CO2-niveau og temperatur, og det er på den måde meningen, at man kan begynde at tage en meget mere holistisk approach til sin træning. Jo flere parametre, man kan kontrollere og justere for, jo bedre kan man jo forstå sin egen krop og dens udvikling, og det blev faktisk sådan helt en hobby for mig at monitorere de forskellige niveauer, og det er egentligt sjovt at se, hvor meget din krop kan ændre sig, uden at din vægt går nævneværdigt op eller ned. Hvis vægten er konstant, men fedrprocenten falder, så siger det jo bestemt også en hel masse, og det har personligt hjulpet mig med at holde fokus på min træning og sørge for, at jeg løbende stiller større udfordringer til mig selv og ikke går i stå. Jeg vil helt sikkert anbefale sådan en smart-vægt til enhver, der er interesseret i sunhed og helbred. Prøv at google det – er er nok at vælge mellem!

Dette indlæg blev udgivet i Træningsformer. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *