Proteinrige måltider er vejen frem!

Protein-kuren er en god metode at opnå vægttab på. Hvis du sammenligner protein med kulhydrater og fedt, så har den to gode egenskaber, der er yderst værdifulde, når du vil tabe dig. Hvis vi har 3 typer måltider, et proteinrigt, et kulhydratrigt og et fedtrigt, så bliver du mere mæt af at spise det proteinrige, selvom alle måltider er lige store og består af 100 kcal. Det er en selvfølge, at du stopper med at spise, når du når mæthedsfølelsen. Det er derfor kun godt, hvis du bliver hurtigt mæt. Det formindsker per automatik dit kalorieindtag.
Nu bliver det lidt mere svært: Hvis du nyder de føromtalte 100 kcal protein, så stiger din forbrændingsevne faktisk med op til 30 kalorier. Hvis du derimod indtager fedt, stiger din forbrændingsevne kun med mellem 1 og 3 kalorier. Kulhydrat er en mellemting, her stiger din forbrænding med 5-10 kcal. Det er fakta at protein mætter bedre, øger forbrændingsevnen og samtidig bidrager til, at du får et hurtigere og enklere fedttab. Kød er en af de bedste proteinrige fødevarer. En anden let kilde er mælkeprodukter  Kalkindholdet i mælkeprodukterne binder en del af fedtet fra den mad du spiser, nede i dit tarmsystem. Kalk og fedt bindes nede i din mave sammen til en uopløselig masse, som fordøjelsesenzymer ikke kan angribe og nedbryde. Det vil sige at fedtet kan passere ufordøjet igennem maven og tarmkanalerne og lige lukt ud i wc’et.  Men det er nok til, sammen med proteinens virkning på mæthed og forbrænding, at gøre den til en god metode til at sikre, at så få kalorier som muligt ender på dine sideben.

Hvordan følger man en protein kur?

En protein-kur, der er veltilrettelagt, vil uden tvivl medføre store, betydelige resultater for dig.Spis en masse kød, især det fedtfattige af slagsen. Gode kilder er blandt andet fisk og skaldyr og fjerkræ.Lammekød og vildt er dog også en enkel kilde. Noget af det vigtigste er dog, at det skal være magert, så du begrænser dit fedtindtag. Mejeriprodukter skal du også spise meget af. De er nemlig også proteinrige og så indeholder de jo kalk, der samler fedtet og får en del af det til at glide ud med din afføring.Minimælk og kærnemælk er to gode mælkeprodukter, der er fedtfattige. Magre youghurter, surmælksprodukter og oste er ligeledes kalkindholdige og proteinrige. Nogle typer grøntsager er også proteinrige, blandt andet bønner, linser og kikærter, som kan puttes i enhver madret.

Et supplement til denne kur er protein pulver, der kan købes her.

Dette indlæg blev udgivet i Kost. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *