Proteinpulver og bivirkninger

Er der bivirkninger ved valle protein pulver?

For meget af noget, er sjældent godt. Det samme gør sig gældende ved proteinpulver.For eksempel er det direkte dumt at springe alle dine daglige måltider over, og erstatte dem med proteinsupplementer. Det er ikke en god ide at leve kun af proteinpulversupplementer.
En for høj mængde protein i din krop, kan forårsage problemer som nyresten og ophobning af giftig keton. Dine nyrer kan fjerne al keton i din krop, men det er en proces, der kan forårsage dehydrering. Dehydrering giver blandt andet dårlig ånde og kan i værste fald lede til nyre- og hjertesvigt, samt neurologiske komplikationer i hjernen.
Dehydrering er næsten altid tydelig, når man tager kosttilskud med et højt indhold af protein.  Ofte er dehydrering en del af billedet, hvis du oplever, at du taber muskelmasse. Hvis du får for meget protein, så kan du risikere at få dårlig mave. For højt proteinindhold leder nemlig til stor produktion af mavesyre. Hvis du tilfører mere protein til din diæt, men ikke flere kalorier og mere træning vil være meningsløst, da du ikke vil få større muskler.
Det optimale forhold mellem din kropsvægt og mængde af proteinpulver er ca. 1.75 gram per kilo kropsvægt. Dette er vel at mærke sundhedsstyrelsens anbefalinger. Hvis du f.eks. vejer 100 kilo, så skal du ca. have 57,15 gram protein jævnt fordelt over hele dagen.
Protein pulver er et godt kosttilskud at tage, så længe du husker at tage det med måde.

Dette indlæg blev udgivet i Kost. Bogmærk permalinket.

2 Kommentarer til Proteinpulver og bivirkninger

  1. Mr Hansen skriver:

    Godt indlæg. Med hensyn til information om handlende kost og motion, så ændres synet ofte, da der hele tiden kommer bedre data. Sundhedsstyrelsen opdaterer også deres anbefalinger engang i mellem.

    Mvh.

  2. Mads skriver:

    Det optimale forhold mellem din kropsvægt og mængde af proteinpulver er ca. 1.75 gram per kilo kropsvægt. Dette er vel at mærke sundhedsstyrelsens anbefalinger. Hvis du f.eks. vejer 100 kilo, så skal du ca. have 57,15 gram protein jævnt fordelt over hele dagen.

    Det er noget fucking galt med regningen her…

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *