Mindre appetit vha. proteiner

Proteinkuren er en god måde at opnå vægttab på. Proteinen har, sammenlignet med fedt og kulhydrater, to rigtig gode egenskaber, som du kan få gavn af, hvis dit mål er et varigt fedttab. spiser du for eksempel 100 kcal fra proteinrig kost, så bliver du meget mere mæt, end hvis du havde spist 100 kcal fra kulhydrat eller fedtrige indtager. Når en bliver godt mæt, så mister du lysten til at spise for meget, og du formindsker helt automatisk sin kalorieindtagelse.

Protein forøger fedtforbrændingen

Protein hjælper på din forbrændingsevne. Hvis du f.eks. spiser et måltid med 100 kcal protein, så stiger din forbrændingsevne, med helt op til 30 kalorier. Det samme tal er for fedt mellem 1-2 kcal og for kulhydrat 5-10 kcal.  Så protein mætter bedre og øger forbrændingen og bidrager tilsammen til, at du opnår et nemmere og hurtigere vægttab.Kød er en rigtig enkel, proteinrig kilde. Mejeriprodukter er dog også meget proteinindholdige. Mælkeprodukterne har dog også en angen let fordel, som gavner din protein kur: Kalkindholdet i mælkeprodukterne binder en del af fedtet fra den mad du nyder, nede i dit tarmsystem. Fedtet fra din mad og kalken fra dine mælkeprodukter, klistrer sig sammen til en uopløselig masse, som fordøjelsesenzymene ikka kan nedbryde.   Men det er nok til, sammen med proteinens virkning på mæthed og forbrænding, at gøre den til en god metode til at sikre, at så få kalorier som muligt ender på dine sideben.

Hvad består protein kuren af?

De proteinkilder, som du skal til at vælge imellem, er al slags magert kød, dvs. skaldyr, fisk, fjerkræ, vildt, magert svine-, kalve og oksekød. Lam/fårekød og vildt er dog også gode kilder. Spis dog så fedtfattigt kød som muligt. Det er af stor vigtighed, at du begrænser dit fedtindtag. Af fedtfattige mælkeprodukter kan jeg blandt andet nævne: skummetmælk, kærnemælk og minimælk. Magre youghurter og andre surmælksprodukter. Derudover magert ost og andre mejeriprodukter, du typisk bruger i madlavningen. Proteinrige fødevarer findes også i “grøntsagsform”. Her er det blandt andet bønner, kikærter og linser, som kan krydre en hver madret og suppe.

Dette indlæg blev udgivet i Kost. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *