Kom i gang med en protein kur

Proteinen har, sammenlignet med fedt og kulhydrater, to rigtig gode egenskaber, som du kan få gavn af, hvis dit mål er et varigt fedttab. indtager du for eksempel 100 kcal fra proteinrig mad, så bliver du meget mere mæt, end hvis du havde spist 100 kcal fra kulhydrat eller fedtrige indtager. Det er en selvfølge, at du stopper med at spise, når en når mæthedsfølelsen. Det er derfor kun godt, hvis du bliver hurtigt mæt. Det formindsker per automatik dit kalorieindtag.

Protein kontra fedtforbrænding

Nu bliver det lidt mere svært: Hvis du nyder de føromtalte 100 kcal protein, så stiger din forbrænding faktisk med op til 30 kalorier. Hvis du derimod nyder fedt, stiger din forbrænding kun med mellem 1 og 3 kalorier. Kulhydrat er en mellemting, her stiger din forbrændingsevne med 5-10 kcal. Protein mætter simpelthen bare bedre. Det forøger også forbrændingen, hvilket er medvirkende til, at du hurtigst muligt får smidt de overflødige kilo.Proteinrige fødevarer er al slags kød. Men også mejeriprodukter er meget proteinrige. Mæleprodukter har imidlertid flere andre fordele, der er vigtige for dit kredsløb og som protein-kuren drager fordel af. Kalkindholdet i mælkeprodukterne binder en del af fedtet fra den mad du indtager, nede i dit tarmsystem. Det bindes sammen til en uopløselig klump, som fordøjelsesenzymerne ikke kan angribe, og derfor ikke kan nedbryde.  Det er ikke så voldsomt, at du lægger mærke til det, måske ekstra 4-6 gram fedt om dagen. Det er dog nok til, at sikre at så lidt fedt som muligt ender på dine sideben. Proteinens virkning på mæthed og forbrændingsevne, hjælper med til at gøre det til en  metode.

Hvad består protein kuren af?

Spis løs af kød, specielt det fedtfattige af slagsen, som f.eks. fisk og skaldyr, fjerkræ og magert kalve- og oksekød.Lam/fårekød og vildt er dog også gode kilder. Det er dog yderst vigtigt, at du begrænser dit fedtindtag, så jo mere magert kødet er, desto bedre. Mejeriprodukter skal du også spise løs af. De har flere fordele, blandt andet er de proteinrige og så indeholder de jo kalk, der hjælper på, at fedt ikke sætter sig.Magre mejeriprodukter er blandt andet minimælk, kærnemælk, skummetmælk. Derudover fedtfattige youghurter og surmælksprodukter. Magert ost er også en god kilde. Der findes også dejlige proteinrige fødevarer i grøntsagsform. Deriblandt bælgfrugter, som bønner og kikærter, og linser, som kan bruges i mange anderledes madretter.

Dette indlæg blev udgivet i Kost. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *