Sådan løber du et halvmarathon

Frederik Nielsen, 23 år gammel, læser til fysioterapeut og er ivrig motionist i fritiden

For 2 år siden løb jeg mit første halvmarathon, og sidste år gennemførte jeg så mit første (hel)marathon. Jeg klarede det ikke helt på den tid, jeg havde sat mig som mål, men det var ikke meget, og jeg er faktisk rigtigt godt tilfreds med mig selv. Jeg ved godt, at der er mange, der løbet maraton for tiden, men det er alligevel en helt speciel følelse, når du krydser målstregen og ved, at du har tilbagelagt 42 km til fods. Det kræver jo en enorm forberedelse og det er netop i denne fase, du faktisk selv afgør, om du kommer til at få succes eller ej. Udover at jeg lagde et stramt kost- og træningsprogram til mig selv, så valgte jeg også at anskaffe mig et par elektroniske sparringspartnere i form af en aktivetsmåler og en såkaldt smart-vægt fra firmaet, Withings, der laver sådan nogle sundhedsrelaterede gadget-agtige produkter. En ”smart-vægt” er en badevægt, der kan sige dig mere end bare din vægt, og som du som regel kan gemme data på, hvis nogen skulle være i tvivl. Læs resten

Udgivet i Træningsformer | Skriv en kommentar

Bliv sundere med spinningtræning

Spinning er ikke blot en god form for konditionstræning. Træningen hjælper samtidig til at forbrænde en masse kalorier. Spinning er en træningsform, med power og energi, hvilket hurtigt giver målbare resultater. I spinning arbejder du med kroppens naturlige bevægelser. Derfor er risiciene for at få skader minimale. Du udsætter nemlig ikke kroppen for stød eller hårde slag.Intervaltræning er sjov træning Det er ikke kun instruktøren, der sammensætter træningen. Der tages i høj grad hensyn til elevernes niveau, og der er ofte flere træningsniveauer at vælge imellem. Den træningsform, der bliver brugt mest i spinning, er intervaltræning, hvor du skifter mellem perioder for fuld damp og perioder, hvor tempoet er lidt mere behersket. Først og fremmest er eksperterne enige om, at dette er den mest effektive træningsform, der findes. Uanset om målet er et vægttab eller en konditionsforbedring. Spinningtimen ville være meget forudsigelig, hvis ikke du kørte i forskellige tempi og bare sad og “kørte i den samme rille” hele tiden.

Smid de overflødige kilo ved hjælp af spinning.

Spinning er blevet et hit af ganske simple årsager:  Ved spinning kan du starte på det niveau, du føler du er på. Start langsomt ud, hvis du ikke føler du har det store overskud og intensivér langsomt.Spinning er desuden ikke så hårdt for leddene, så det er også en perfekt træningsform, for dig, der har svage/dårlige led.Spinning er desuden en rigtig god træningsform for baller og lår, men også ryggen og maven trænes. Samtidig belaster du hverken knæ eller hofter ret meget.

Læs mere på Kokkengreb om køkkengreb

Udgivet i Sundhed | Skriv en kommentar

Styrk dine led med spinning

Spinning er ikke blot en god form for konditionstræning. Træningen er også et rigtig godt redskab til at forbrænde en masse kalorier. Spinning er træning med power og energi, det er hårdt, og det giver resultater. Samtidig er risikoen for skader minimal, da træningen ikke udsætter kroppen for skadelige stød og slag, og det er naturlige bevægelser, der arbejdes med.Intervaltræning er sjov træning Det er ikke kun instruktøren, der sammensætter træningen. Der tages i høj grad hensyn til elevernes niveau, og der er ofte flere træningsniveauer at vælge imellem. Typen af træning, der oftest bliver brugt i spinning, er intervaltræning. Her skifter man mellem forskellige perioder af intensivitet. Nogle gange går det vildt for sig, andre gange er tempoet mere behersket.Eksperter er generelt enige om, at dette er den mest effektive træningsform, der findes. Uagtet om målet er en forbedring af konditionen eller om det er tab af overflødige kilo. For det andet ville spinningtimen være kedelig, hvis der ikke skete noget hele tiden, og du bare sad konstant og hjulede rundt i samme tempo.

Spinning er en sikker vej til vægttab

Af ganske enkle årsager, er spinning blevet et hit: Det giver resultater i form af bedre kondition, større iltoptagelse og dermed bedre stofskifte, højere syregrænse (anaerob tærskel) og som følge af disse effekter et betydeligt vægttab. Ved spinning kan du starte på det niveau, du føler du er på. Start langsomt ud, hvis du ikke føler du har det store overskud og intensivér langsomt. Spinning er desuden ikke så hårdt for leddene, så det er også en perfekt træningsform, for dig, der har svage/dårlige led.Spinning er desuden en rigtig god træningsform for baller og lår, men også ryggen og maven trænes. Det godet er, at du slet ikke belaster dine knæ eller hofter.

Udgivet i Sundhed | En kommentar

Stærkere lunger med intervaltræning

Spinning er ikke bare effektiv konditionstræning.  Træningen er også et rigtig godt redskab til at forbrænde en masse kalorier. Spinning er træning med power og energi, det er hårdt, og det giver resultater. Da det er naturlige bevægelser, der arbejdes med, så er risikoen for skader minimal, da du ikke udsætter kroppen for hårde slag og stød.Træning i intervaller forebygger kedsomheden Træningens sammensætning afhænger blandt andet af instruktøren og elevernes niveau – der er altid flere niveauer at vælge imellem. Den træningsform, der tit bliver brugt i spinning, er intervaltræning. Det går ud på at man skiftevis kører for fuld kraft, og i andre perioder, tager man det lidt mere stille og roligt.For det første er det den mest effektive træningsform, der findes, uanset om du vil tabe dig eller forbedre din kondi. Spinningtimen ville være meget forudsigelig, hvis ikke du kørte i forskellige tempi og bare sad og “kørte i den samme rille” hele tiden.

Spin de overflødige kilo væk.

Spinning er kommet på mode på grund af ganske enkle årsager: Spinning giver mange forskellige resultater, blandt andet i kraft en forbedret kondition, en hurtigere iltoptagelse (og derfor et højere stofskifte), højere syregrænse, hvilket leder til et betydeligt vægttab. Spinning er heller ikke så hårdt ved leddene, så det er også en god træningsform, for dig, der måske har dårlige led. Med spinning kan du også starte ud i dit eget tempo, og langsomt bygge op, mod en super form.Spinning er desuden en rigtig god træningsform for baller og lår, men også ryggen og maven trænes. Det godet er, at du slet ikke belaster dine knæ eller hofter.

Kakadutraders kan være behjælpelig med alt indenfor oilskindsjakker

Udgivet i Sundhed | Skriv en kommentar

Styrkede kredsløb med spinning

Spinning er ikke blot en god form for konditionstræning. Spinningtræning forbrænder også en masse kalorier. Spinning er en træningsform, med power og energi, hvilket hurtigt giver målbare resultater. Da det er naturlige bevægelser, der arbejdes med, så er risikoen for skader minimal, da du ikke udsætter kroppen for hårde slag og stød.Intervaltræning er sjov træning Det er ikke kun instruktøren, der sammensætter træningen. Der tages i høj grad hensyn til elevernes niveau, og der er ofte flere træningsniveauer at vælge imellem. Den træningsform, der tit bliver brugt i spinning, er intervaltræning. Det går ud på at man skiftevis kører for fuld kraft, og i andre perioder, tager man det lidt mere stille og roligt.Først og fremmest er eksperterne enige om, at dette er den mest effektive træningsform, der findes. Uanset om målet er et vægttab eller en konditionsforbedring. Spinningtimen ville være meget forudsigelig, hvis ikke du kørte i forskellige tempi og bare sad og “kørte i den samme rille” hele tiden.

Spin de overflødige kilo væk.

Af ganske enkle årsager, er spinning blevet et hit:  Spinning er heller ikke så hårdt ved leddene, så det er også en god træningsform, for dig, der måske har dårlige led. Med spinning kan du også starte ud i dit eget tempo, og langsomt bygge op, mod en super form.Spinning er en rigtig god træningsform for lår og baller. Men ikke nok med det, du styrker også din ryg og din mave, når du spinner. En bonus er at du hverken belaster dine knæ eller hofter specielt meget.

Udgivet i Sundhed | Skriv en kommentar

Intensiv intervaltræning

Bodybiking er ikke kun fremragende konditræning. Spinningtræning forbrænder også en masse kalorier. Spinning er hård træning, med power og energi, og det giver målbare resultater. Samtidig er risikoen for skader minimal, da træningen ikke udsætter kroppen for skadelige stød og slag, og det er naturlige bevægelser, der arbejdes med.Intervaltræning er sjov træning Træningens sammensætning afhænger blandt andet af instruktøren og elevernes niveau – der er altid flere niveauer at vælge imellem. Den træningsform, der tit bliver brugt i spinning, er intervaltræning. Det går ud på at man skiftevis kører for fuld kraft, og i andre perioder, tager man det lidt mere stille og roligt.Først og fremmest er eksperterne enige om, at dette er den mest effektive træningsform, der findes. Uanset om målet er et vægttab eller en konditionsforbedring. For det andet ville spinningtimen være meget forudsigelig og kedelig, hvis ikke der skete noget hele tiden og du blot sad og kørte i det samme tempo.

Spinning er en sikker vej til vægttab

Spinning er kommet på mode på grund af ganske enkle årsager: Spinning giver mange forskellige resultater, blandt andet i kraft en forbedret kondition, en hurtigere iltoptagelse (og derfor et højere stofskifte), højere syregrænse, hvilket leder til et betydeligt vægttab. En fordel ved spinning er også, at det ikke er så hårdt ved leddene, og det er også nemmere at sætte sit eget tempo, hvis man ikke lige har det store overskud i starten.Med spinning træner du ikke kun baller og lår, men også din “core”, altså ryggen og maven trænes. En bonus er at du hverken belaster dine knæ eller hofter specielt meget.

Udgivet i Motion | 3 kommentarer

Bedre kondition med intervaltræning

Spinning er ikke blot en god form for konditionstræning. Træningen er også et rigtig godt redskab til at forbrænde en masse kalorier. Spinning er træning med power og energi, det er hårdt, og det giver resultater. Samtidig er risikoen for skader minimal, da træningen ikke udsætter kroppen for skadelige stød og slag, og det er naturlige bevægelser, der arbejdes med.Intervaltræning er sjov træning Det er ikke kun instruktøren, der sammensætter træningen. Der tages i høj grad hensyn til elevernes niveau, og der er ofte flere træningsniveauer at vælge imellem. Den træningsform, der bliver brugt mest i spinning, er intervaltræning, hvor du skifter mellem perioder for fuld damp og perioder, hvor tempoet er lidt mere behersket.Først og fremmest er eksperterne enige om, at dette er den mest effektive træningsform, der findes. Uanset om målet er et vægttab eller en konditionsforbedring. Spinningtimen ville være meget forudsigelig, hvis ikke du kørte i forskellige tempi og bare sad og “kørte i den samme rille” hele tiden.

Spinning er en god vej til at smide de ekstra kilo.

Spinning er blevet et hit af ganske simple årsager: Spinning giver mange forskellige resultater, blandt andet i kraft en forbedret kondition, en hurtigere iltoptagelse (og derfor et højere stofskifte), højere syregrænse, hvilket leder til et betydeligt vægttab. Spinning er heller ikke så hårdt ved leddene, så det er også en god træningsform, for dig, der måske har dårlige led. Med spinning kan du også starte ud i dit eget tempo, og langsomt bygge op, mod en super form. Spinning er en rigtig god træningsform for lår og baller. Men ikke nok med det, du styrker også din ryg og din mave, når du spinner. Det godet er, at du slet ikke belaster dine knæ eller hofter.

Udgivet i Motion | 2 kommentarer

Konditræning for begyndere

Spinning er ikke bare effektiv konditionstræning.  Træningen hjælper samtidig til at forbrænde en masse kalorier. Spinning er en træningsform, med power og energi, hvilket hurtigt giver målbare resultater. I spinning arbejder du med kroppens naturlige bevægelser. Derfor er risiciene for at få skader minimale. Du udsætter nemlig ikke kroppen for stød eller hårde slag.Træning i intervaller forebygger kedsomheden Træningens sammensætning afhænger blandt andet af instruktøren og elevernes niveau – der er altid flere niveauer at vælge imellem. Den træningsform, der tit bliver brugt i spinning, er intervaltræning. Det går ud på at man skiftevis kører for fuld kraft, og i andre perioder, tager man det lidt mere stille og roligt. Eksperter er generelt enige om, at dette er den mest effektive træningsform, der findes. Uagtet om målet er en forbedring af konditionen eller om det er tab af overflødige kilo. Spinningtimen ville være meget forudsigelig, hvis ikke du kørte i forskellige tempi og bare sad og “kørte i den samme rille” hele tiden.

Spinning er en god vej til at smide de ekstra kilo.

Af ganske enkle årsager, er spinning blevet et hit: Det giver resultater i form af bedre kondition, større iltoptagelse og dermed bedre stofskifte, højere syregrænse (anaerob tærskel) og som følge af disse effekter et betydeligt vægttab. Ved spinning kan du starte på det niveau, du føler du er på. Start langsomt ud, hvis du ikke føler du har det store overskud og intensivér langsomt.Spinning er desuden ikke så hårdt for leddene, så det er også en perfekt træningsform, for dig, der har svage/dårlige led.Med spinning træner du ikke kun baller og lår, men også din “core”, altså ryggen og maven trænes. Samtidig belaster du hverken knæ eller hofter ret meget.

Udgivet i Motion | 2 kommentarer

Spin dig slank

Bodybiking er ikke kun fremragende konditræning. Træningen er også et rigtig godt redskab til at forbrænde en masse kalorier. Spinning er træning med power og energi, det er hårdt, og det giver resultater. I spinning arbejder du med kroppens naturlige bevægelser. Derfor er risiciene for at få skader minimale. Du udsætter nemlig ikke kroppen for stød eller hårde slag.Intervaltræning er sjov træning Træningens sammensætning afhænger blandt andet af instruktøren og elevernes niveau – der er altid flere niveauer at vælge imellem. Den træningsform, der bliver brugt mest i spinning, er intervaltræning, hvor du skifter mellem perioder for fuld damp og perioder, hvor tempoet er lidt mere behersket.Først og fremmest er eksperterne enige om, at dette er den mest effektive træningsform, der findes. Uanset om målet er et vægttab eller en konditionsforbedring. For det andet ville spinningtimen være kedelig, hvis der ikke skete noget hele tiden, og du bare sad konstant og hjulede rundt i samme tempo.

Smid de overflødige kilo ved hjælp af spinning.

Spinning er blevet et hit af ganske simple årsager: Spinning giver mange forskellige resultater, blandt andet i kraft en forbedret kondition, en hurtigere iltoptagelse (og derfor et højere stofskifte), højere syregrænse, hvilket leder til et betydeligt vægttab. En fordel ved spinning er også, at det ikke er så hårdt ved leddene, og det er også nemmere at sætte sit eget tempo, hvis man ikke lige har det store overskud i starten.Med spinning træner du ikke kun baller og lår, men også din “core”, altså ryggen og maven trænes. Det godet er, at du slet ikke belaster dine knæ eller hofter.

Udgivet i Motion | 3 kommentarer

Er bodybiking og spinning det samme?

Bodybiking er ikke kun fremragende konditræning. Træningen er også et rigtig godt redskab til at forbrænde en masse kalorier. Spinning er træning med power og energi, det er hårdt, og det giver resultater. I spinning arbejder du med kroppens naturlige bevægelser. Derfor er risiciene for at få skader minimale. Du udsætter nemlig ikke kroppen for stød eller hårde slag. Intervaltræning modvirker kedsomhed Sammensætningen af træningen afhænger ikke kun af instruktøren, men også “elevernes” niveau. Derfor er der ofte flere niveauer at vælge imellem. Den træningsform, der tit bliver brugt i spinning, er intervaltræning. Det går ud på at man skiftevis kører for fuld kraft, og i andre perioder, tager man det lidt mere stille og roligt.Først og fremmest er eksperterne enige om, at dette er den mest effektive træningsform, der findes. Uanset om målet er et vægttab eller en konditionsforbedring. Spinningtimen ville være meget forudsigelig, hvis ikke du kørte i forskellige tempi og bare sad og “kørte i den samme rille” hele tiden. Spin de overflødige kilo væk. Spinning er kommet på mode på grund af ganske enkle årsager: Spinning giver mange forskellige resultater, blandt andet i kraft en forbedret kondition, en hurtigere iltoptagelse (og derfor et højere stofskifte), højere syregrænse, hvilket leder til et betydeligt vægttab. En fordel ved spinning er også, at det ikke er så hårdt ved leddene, og det er også nemmere at sætte sit eget tempo, hvis man ikke lige har det store overskud i starten.Med spinning træner du ikke kun baller og lår, men også din “core”, altså ryggen og maven trænes. En bonus er at du hverken belaster dine knæ eller hofter specielt meget.

Udgivet i Motion | 2 kommentarer